Algemene voorwaarden
ALGEMENE LEVERINGSVOORWAARDEN
1. Definities
Tenzij elders bepaald in deze Algemene voorwaarden hebben de hiernavolgende termen de betekenis zoals hieronder gedefinieerd. De betekenis van de term zal gelden bij zowel enkelvoudig als meervoudig gebruik:
“Algemene Voorwaarden” betekent deze algemene leveringsvoorwaarden.
“Apparatuur” betekent alle hardware geleverd door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever in het kader van de Overeenkomst, waaronder mede begrepen alle meegeleverde documentatie en het (verpakkings- en/of beschermings-)materiaal waarin de Apparatuur wordt aangeleverd.
“Data” betekent alle gegevens (waaronder dient te worden verstaan de content) die Opdrachtgever distribueert dan wel procesmatig verwerkt, wijzigt alsmede (wanneer van toepassing) opslaat via (dan wel middels gebruikmaking van) de faciliteiten van Opdrachtnemer.
“Deelneming” betekent een entiteit waar een Partij direct of indirect invloed op kan uitoefenen, of een entiteit die direct of indirect invloed kan uitoefenen op een Partij, of een entiteit die direct of indirect invloed kan uitoefenen op beide Partijen, zulks door middel van een (indirecte) participatie van meer dan 50% van de aandelen of zeggenschapsrechten.
“Dienst” betekent enige door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever geleverde dienst in het kader van de Overeenkomst, waaronder mede begrepen het leveren van
Hostingdiensten en, meer specifiek, webhosting.
“Gebruiker” betekent een persoon die gebruik maakt van de toepassingen die aan hem ter beschikking worden gesteld als gevolg van de door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever ter beschikking gestelde Dienst.
“Kenmerk” betekent een merk, logo, symbool of ander teken waarmee de eigendom van Opdrachtnemer wordt aangeduid.
“Opdrachtgever” betekent de wederpartij van Opdrachtnemer.
“Opdrachtnemer” betekent degene ten behoeve van wie de Algemene Voorwaarden zijn opgesteld. “Overeenkomst” betekent de offerte/aanbieding of – in voorkomend geval - de specifieke overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, waar deze Algemene Voorwaarden deel vanuit maken c.q. op van toepassing zijn.
“Partij” betekent een partij bij de Overeenkomst.
“Product” betekent al hetgeen aan Opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld in het kader van de Overeenkomst, waaronder mede begrepen Apparatuur, crew en studio’s.
2 Toepasselijkheid
2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle (toekomstige) offertes en alle (toekomstige) andersoortige aanbiedingen van Opdrachtnemer en overeenkomsten waar Opdrachtnemer partij bij is. De Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden vormen de gehele rechtsverhouding tussen Partijen. Bij tegenstrijdigheden tussen de Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden, prevaleert de Overeenkomst. De specifieke modules van de Algemene Voorwaarden prevaleren boven de algemene bepalingen van de Algemene Voorwaarden, indien zij met elkaar in strijd zijn. Wijzigingen en aanvullingen van de Algemene Voorwaarden of de Overeenkomst moeten schriftelijk worden overeengekomen. Andere algemene voorwaarden worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.2 Indien enige bepaling uit de Algemene Voorwaarden of de Overeenkomst middels vonnis of beschikking nietig, vernietigbaar, ongeldig en/of niet afdwingbaar wordt geoordeeld, dan:
(i) zal de nietigheid, vernietigbaarheid, ongeldigheid en/of niet-afdwingbaarheid van deze bepaling alle andere bepalingen onverlet laten en zonder enig rechtsgevolg voor alle andere tussen Partijen geldende voorwaarden, bedingen, verbintenissen en beperkingen;
(ii) zullen Partijen ter vervanging een nieuwe geldige en afdwingbare bepaling opstellen die het oorspronkelijke doel en de oorspronkelijke strekking van de nietige, vernietigbare, ongeldige en/of niet-afdwingbare bepaling zoveel mogelijk benadert; en
(iii) zullen Partijen de nieuw opgestelde bepaling deel laten uitmaken van de tussen Partijen geldende rechtsverhouding.
3 Offertes
Opdrachtnemer mag offertes en aanbiedingen te allen tijde intrekken. Een offerte of aanbieding van Opdrachtnemer die door Opdrachtnemer zelf mondeling of schriftelijk wordt gewijzigd, geldt als een nieuwe offerte of aanbieding van Opdrachtnemer. In dat geval komt de vorige offerte of aanbieding van Opdrachtnemer automatisch te vervallen. De geldigheidsduur van een offerte is in ieder geval gemaximaliseerd op vijftien (15) dagen te rekenen vanaf de datum van de offerte, waarna de offerte automatisch komt te vervallen, het vorenstaande tenzij de offerte een ander geldigheidsduur aangeeft.
Een offerte of aanbieding van Opdrachtnemer die schriftelijk of mondeling wordt gewijzigd door Opdrachtgever moet eerst expliciet worden aanvaard door Opdrachtnemer voordat het de oorspronkelijke offerte of aanbieding vervangt. Opdrachtgever garandeert de nauwkeurigheid, juistheid en volledigheid van de door Opdrachtgever aangeleverde informatie en gegevens waar Opdrachtnemer haar offerte of aanbieding op baseert. Alle offertes en aanbiedingen zijn gemaakt onder voorbehoud van beschikbaarheid van Producten en Diensten.
Opdrachtnemer kan niet aan haar offerte en aanbieding worden gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offerte en/of aanbieding een kennelijke verschrijving of vergissing bevat.
4 Prijzen en betalingen
4.1 De vergoeding voor Producten en Diensten staan vermeld in de Overeenkomst. Opdrachtnemer heeft het recht om prijzen op enig moment te wijzigen onder de voorwaarde dat Opdrachtgever dertig (30) dagen voorafgaand aan de prijswijziging op de hoogte is gesteld van de prijswijziging. Opdrachten die door Opdrachtnemer zijn ontvangen en geaccepteerd voorafgaand aan het moment van prijswijziging zullen door Opdrachtnemer worden uitgevoerd tegen de ongewijzigde prijs.
4.2 Vergoedingen van Producten en Diensten zijn exclusief BTW, omzetbelasting en/of andere belastingen.
4.3 Betalingen worden verricht overeenkomstig de valuta, betalingswijze en betalingstermijn zoals opgenomen in de Overeenkomst. Bij afwezigheid van een betalingstermijn dienen facturen van Opdrachtnemer binnen veertien (14) dagen na de factuurdatum te worden voldaan. Over niet-tijdig betaalde bedragen zal Opdrachtgever een rente van 1% per maand zijn verschuldigd aan Opdrachtnemer, dan wel de toepasselijke wettelijke (handels)rente indien dit percentage hoger ligt dan 1%. De rente is verschuldigd vanaf de eerste dag dat voormelde betalingstermijn is overschreden. Opdrachtgever draagt de (daadwerkelijke) kosten voor het innen van niet-tijdig betaalde bedragen. Deze inningskosten liggen tenminste op 15% van het niet-tijdig betaalde bedrag met een minimum van EUR 350,--.
4.4 Openstaande vergoedingen voor Producten en Diensten worden direct opeisbaar voor Opdrachtnemer indien Opdrachtgever:
(i) Opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard;
(ii) Opdrachtgever surseance van betaling aanvraagt;
(iii) Opdrachtgever overgaat tot liquidatie van zijn bedrijf;
(iv) Opdrachtgever onder curatele wordt gesteld of overlijdt; of
(v) Indien de Overeenkomst eindigt om welke reden dan ook.
4.5 Rechten met betrekking tot de Apparatuur kunnen slechts overgaan op Opdrachtgever indien de Opdrachtgever (i) de prijs voor de Apparatuur volledig heeft betaald, (ii) eventuele BTW, omzetbelasting en andersoortige belastingen in de zin van artikel 4.2 volledig heeft voldaan, en (iii) alle overige aan Opdrachtnemer verschuldigde bedragen heeft betaald. Indien deze rechten nog niet zijn overgegaan, zal Opdrachtgever (i) te allen tijde duidelijk dienen te vermelden dat de Apparatuur het eigendom is van Opdrachtnemer, en (ii) er zorg voor dragen dat de Apparatuur in dezelfde staat blijven verkeren als waarin zij is geleverd. Verder dient Opdrachtgever Apparatuur waarvan de rechten nog niet zijn overgegaan deugdelijk en adequaat te verzekeren tegen diefstal, verlies en/of schade.
4.6 Opdrachtgever verleent Opdrachtnemer en haar Deelnemingen een eeuwigdurend onherroepelijk recht om te allen tijde het terrein te betreden waar de Apparatuur ligt opgeslagen om deze te inspecteren of, wanneer het (eigendoms-)recht van Opdrachtgever om de Apparatuur onder zich te houden is geëindigd, om de Apparatuur terug te halen.
4.7 Betalingstermijnen zijn fatale termijnen. Bij overschrijding van een betalingstermijn is Opdrachtnemer gerechtigd de Producten en Diensten waar de betaling betrekking op heeft, terug te halen c.q. stop te zetten. Opdrachtgever zal op eigen kosten alle assistentie en medewerking verlenen aan Opdrachtnemer die nodig is om deze terugname te bewerkstelligen.
4.8 Opdrachtgever is niet gerechtigd vorderingen die zij heeft op Opdrachtnemer op te schorten, te verrekenen of in mindering te brengen op vorderingen die Opdrachtnemer heeft op Opdrachtgever. 4.9 Opdrachtgever dient op eerste verzoek daartoe van Opdrachtnemer financiële zekerheid te stellen in de vorm van borg, een letter of credit of een andere vorm van zekerheidstelling. Opdrachtgever dient op verzoek van Opdrachtnemer deze zekerheidstelling op te nemen op haar balans. Opdrachtnemer is gerechtigd de Overeenkomst te beëindigen of haar verplichtingen uit de Overeenkomst op te schorten, indien Opdrachtgever hier niet aan voldoet.
5 Aanpassingen en meerwerk
Opdrachtgever zal meerwerk vergoeden overeenkomstig de gebruikelijke tarieven van Opdrachtnemer. Alle door Opdrachtnemer gehanteerde tarieven zijn exclusief BTW en out of pocket kosten te voldoen aan derden.
Opdrachtgever erkent en aanvaardt dat meerwerk invloed zal hebben op de overeengekomen leveringstijden en wederzijdse verplichtingen van Partijen. Opdrachtgever is nimmer gerechtigd op grond van (de noodzaak van) meerwerk en daarmee gepaard gaande kostenverhogingen de Overeenkomst te ontbinden.
Onder meerwerk wordt in deze verstaan al die - onder andere door Opdrachtgever gewenste - wijzigingen in de werkzaamheden (Producten) dan wel te leveren Diensten, welke niet als zodanig in de reeds uitgebrachte en door Opdrachtgever geaccordeerde offerte en/of aanbieding van Opdrachtnemer zijn opgenomen.
6 Levering en installatie
6.1 Opdrachtnemer zal trachten de Producten en Diensten tijdig en correct ter beschikking te stellen en materieel overeenkomstig de specificaties. Opdrachtnemer zal niet aansprakelijk zijn voor verlies of schade die Opdrachtgever lijdt als gevolg van een niet-tijdige terbeschikkingstelling.
6.2 Tenzij anders is overeengekomen zal de Apparatuur worden geleverd Ex Works zoals bedoeld in de INCOTERMS 2010. Opdrachtnemer mag de Producten en Diensten in delen leveren. Opdrachtgever is verplicht de Producten en Diensten tijdens kantooruren te aanvaarden. Eventuele kosten die voortvloeien uit het niet-aanvaarden door Opdrachtgever tijdens kantooruren komen voor rekening van Opdrachtgever en worden door Opdrachtnemer in rekening gebracht overeenkomstig haar gebruikelijke tarieven.
6.3 Het risico van verlies of schade aan de Apparatuur zal van Opdrachtnemer overgaan op Opdrachtgever op het moment van levering, ook wanneer nog geen eigendomsoverdracht heeft plaatsgevonden.
6.4 Het eigendom van de Apparatuur zal overgaan op Opdrachtgever nadat het volledige aankoopbedrag door Opdrachtnemer is ontvangen en overigens onder de voorwaarde dat Opdrachtgever alle bepalingen uit de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden deugdelijk is nagekomen.
6.5 Indien dit uitdrukkelijk is overeengekomen zal Opdrachtnemer de Producten installeren. Opdrachtgever draagt zorg voor de aanwezigheid van een installatieplaats en alle faciliteiten die nodig zijn voor de installatie alvorens Producten worden gesteld geïnstalleerd. Het is aan Opdrachtnemer om te bepalen of de door Opdrachtgever aangewezen installatieplaats en benodigdheden voldoen. Opdrachtgever zal de instructies van Opdrachtnemer met betrekking tot de installatie opvolgen. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer in ieder geval toegang verlenen tijdens kantooruren tot de installatieplaats.
6.6 Het personeel van Opdrachtnemer zal zich houden aan de door Opdrachtgever gehanteerde regels, wanneer zij werkzaamheden uitvoert op het terrein van Opdrachtgever. Opdrachtnemer behoudt zicht het recht voor derden in te schakelen bij het uitvoeren van (delen van) de Diensten. 6.7 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de levering van Producten en Diensten te staken, althans deze aan te passen, met inachtneming van redelijke termijnen zonder dat Opdrachtnemer aansprakelijk zal zijn voor verlies of schade van welke aard dan ook.
7 Garanties en veiligheid
7.1 Specifieke garanties voor Apparatuur en Diensten
7.1.1 Apparatuur. Met inachtneming van artikel 7.4 garandeert Opdrachtnemer aan Opdrachtgever dat, gedurende een periode van zes (6) maanden vanaf de factuurdatum (de “Garantieperiode Apparatuur”), de Apparatuur materieel zal functioneren in overeenstemming met de aangeleverde specificaties die onderdeel uitmaken van de Overeenkomst en onder normaal en correct gebruik vrij zal zijn van gebreken in materiaal en vakmanschap.
7.1.3 Diensten. Met inachtneming van artikel 7.1.4 zullen de Diensten worden geleverd conform de Overeenkomst en met een mate van professionaliteit die binnen de branche redelijkerwijs mag worden verwacht.
7.1.4 Enige door Opdrachtnemer verstrekte garanties hebben geen gelding in het geval van een onjuiste installatie of plaatsing, ongeautoriseerde ingebruikneming, onjuist onderhoud of bediening, waaronder bediening door onvoldoende gekwalificeerd personeel, of - in zijn algemeenheid - een onzorgvuldige behandeling of wijzigingen aan de Producten door Opdrachtgever of een derde.
Nakoming- en verhaalsmogelijkheden
7.2.1 Schending van specifieke garanties voor Apparatuur. In het geval van een inbreuk op de garantie en indien de gebreken door Opdrachtgever adequaat zijn beschreven, zal Opdrachtnemer naar beste vermogen proberen binnen een redelijke termijn tekortkomingen in de Apparatuur kosteloos te verhelpen, Wanneer reparatie naar de mening van Opdrachtnemer niet mogelijk is, te lang zal duren of zal resulteren in disproportioneel hoge kosten, is Opdrachtnemer gerechtigd de Apparatuur kosteloos te vervangen met gelijkwaardige Apparatuur. De garantie geldt niet voor dataconversie die nodig is als gevolg van reparaties en/of vervangingen.
7.2.2 Schending van specifieke garanties voor Diensten. In het geval er een toerekenbare tekortkoming bestaat in de door Opdrachtnemer geleverde Diensten zal Opdrachtnemer de Diensten kosteloos opnieuw leveren, mits de tekortkoming binnen dertig (30) dagen na levering van de betreffende Diensten adequaat is gerapporteerd aan Opdrachtnemer.
7.3 Garanties voor Producten en Diensten van derden
Voor zover Opdrachtnemer Producten en Diensten van derden ter beschikking heeft gesteld aan Opdrachtgever, zullen de algemene voorwaarden (waaronder mede begrepen de garantiebepalingen) van die derde de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden vervangen en zijn deze van toepassing op de door die derde geleverde Producten en Diensten. Opdrachtgever zal de algemene voorwaarden van deze derde bij voorbaat accepteren. Opdrachtgever mag deze algemene voorwaarden inzien en deze zullen op verzoek van Opdrachtgever kosteloos worden toegezonden. Voor zover deze voorwaarden niet van toepassing zijn op de rechtsverhouding tussen Partijen, gelden deze Algemene Voorwaarden onverkort.
Geen andere garanties
Opdrachtnemer geeft geen andere garanties dan de garanties vermeld in de Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden. Opdrachtnemer geeft geen andere impliciete of expliciete garanties, waaronder mede begrepen garanties die zien op verkoopbaarheid, inbreuk op intellectuele eigendomsrechten van derden of garanties die zien op een bepaalde toepassing of gebruik. De in dit artikel genoemde mogelijkheden tot nakoming c.q. verhaal zijn - met uitsluiting van andere nakomings-, verhaals- en schadevergoedingsacties - de enige die van toepassing zijn.
8 Vertrouwelijke informatie
8.1 De ontvangende Partij mag Vertrouwelijke Informatie vrijgeven of verzoeken dat de verstrekkende Partij deze informatie vrijgeeft aan Deelnemingen van (één der) Partijen indien (i) bij deze Deelneming een noodzaak bestaat kennis te nemen van deze informatie voor het uitvoeren van de Overeenkomst, en (ii) de Deelneming kennis heeft genomen van deze Algemene Voorwaarden en er zelf ook aan gebonden is. Een niet-naleving van de Algemene Voorwaarden door de Deelneming of een derde zoals hieronder in lid 3 beschreven, wordt aangemerkt als een toerekenbare tekortkoming van de ontvangende Partij.
8.2 Alle Vertrouwelijke Informatie zal het eigendom blijven van de verstrekkende Partij. De ontvangende Partij zal op geen enkele (impliciete of expliciete) wijze Intellectuele Eigendomsrechten, titel of eigendom verkrijgen als gevolg van het ontvangen van Vertrouwelijke Informatie.
8.3 De ontvangende Partij zal gedurende de Vertrouwelijkheidsperiode:
(i) de Vertrouwelijke Informatie enkel gebruiken voor het doel waarvoor het is verstrekt, te weten de tenuitvoerlegging van de Overeenkomst;
(ii) de Vertrouwelijke Informatie slechts vrijgeven aan derden, hun werknemers en/of adviseurs, mits voor deze derden in het kader van de Overeenkomst een noodzaak bestaat kennis te nemen van de Vertrouwelijke Informatie; en
(iii) De ontvangende derde partij de Vertrouwelijke Informatie met eenzelfde zorgvuldigheid behandelen als haar eigen vertrouwelijke informatie, maar ik geen geval minder dan een mate van zorg die redelijkerwijs van haar mag worden verwacht.
8.4 De ontvangende Partij zal de verkregen Vertrouwelijk Informatie op eerste verzoek van de verstrekkende Partij retourneren zonder zelf kopieën te behouden of deze Vertrouwelijke Informatie te vernietigen.
8.5 Indien de ontvangende Partij in verband met een juridische verplichting Vertrouwelijke Informatie openbaar moet maken, zal de ontvangende Partij redelijke inspanningen verrichten om de vertrouwelijkheid van de (overige) Vertrouwelijke Informatie te waarborgen. De ontvangende Partij zal de verstrekkende Partij onverwijld informeren over de verplichting om Vertrouwelijke Informatie openbaar te maken. De ontvangende Partij zal de verstrekkende Partij de mogelijkheid bieden juridische maatregelen te treffen de vertrouwelijkheid van de Vertrouwelijke Informatie te handhaven, waaronder mede middels een gang naar de rechter.
9 Intellectuele eigendom
9.1 Alle Intellectuele Eigendomsrechten met betrekking tot de Producten en Diensten, waaronder mede begrepen intellectuele eigendomsrechten die voorvloeien uit het verrichten van Diensten, zijn het exclusieve eigendom van Opdrachtnemer of door Opdrachtnemer ingeschakelde derden. Opdrachtgever zal slechts rechten verkrijgen indien dit is overeengekomen bij de Overeenkomst.
9.2 Wanneer Opdrachtnemer in afwijking van artikel 9.1 bereid is Intellectuele Eigendomsrechten over te dragen aan Opdrachtgever, dienen Partijen dit expliciet en schriftelijk overeen te komen. Opdrachtnemer behoudt te allen tijde het recht, hetzij voor zichzelf hetzij ten behoeve van derden, gebruik te maken van ideeën, concepten, ontwerpen, documentatie, werken, algoritmes, programmeertaal en vergelijkbare prestaties, die verband houden met Diensten die voor Opdrachtgever zijn. Opdrachtnemer blijft te allen tijde gerechtigd Diensten te ontwikkelen voor zichzelf en/of voor derden die gelijk zijn aan Diensten waarvan de Intellectuele Eigendomsrechten zijn overgedragen aan Opdrachtgever.
9.3 Zodra Opdrachtgever kennis neemt van een (vermeende) inbreuk of een claim dat de Producten of Diensten inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten van derden, zal Opdrachtgever Opdrachtnemer hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk informeren met mededeling van alle aan Opdrachtgever bekende en beschikbare details. Alleen in geval onherroepelijk in rechte is komen vast te staan dat de claim van de derde gegrond is, of de claim naar tevredenheid van Opdrachtnemer door Opdrachtnemer is geschikt, zal Opdrachtnemer de door Opdrachtgever geleden schade vergoeden met inachtneming van de beperkingen opgenomen in artikel 10. Opdrachtnemer zal, wanneer kennis wordt genomen van een claim als hiervoor beschreven:
(i) voor de Opdrachtgever het recht proberen te verkrijgen gebruik te (blijven) maken van de Producten en Diensten onder voorwaarden die redelijkerwijs acceptabel zijn voor Opdrachtgever; of (ii) de Producten en Diensten zodanig aanpassen dat zij geen inbreuk meer maken op intellectuele eigendomsrechten van deze derden; of (iii) de Producten en Diensten vervangen door gelijkwaardige Producten of Diensten die geen inbreuk maken; of
(iv) Als geen van de onder (i), (ii) of (iii) genoemde alternatieven redelijkerwijs mogelijk blijkt, zal Opdrachtnemer de Overeenkomst beëindigen en de Producten en Diensten (of delen daarvan) die door Opdrachtnemer zijn afgenomen pro rata vergoeden. Deze vergoeding wordt berekend aan de hand van een lineaire afwaardering gedurende een periode van 36 maanden met als beginwaarde het moment van afname. Opdrachtnemer dient schriftelijke toestemming te geven voordat Opdrachtgever in dit kader kosten en uitgaven zal maken.
9.4 Opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van derden als gevolg van (i) gebruik van de Producten of Diensten in combinatie met andere producten, diensten of toepassingen, tenzij Opdrachtnemer deze producten diensten of toepassingen zelf, al dan niet in combinatie met de Producten of Diensten, heeft verkocht of aangeraden; of (ii) aanpassingen van de Producten en Diensten na levering, tenzij deze aanpassingen zijn gemaakt, aanbevolen of goedgekeurd met schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer.
9.5 De verplichtingen als in dit artikel genoemd zijn de enige verplichtingen die Opdrachtnemer heeft in geval van aansprakelijkheid met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten van derden, met expliciete uitsluiting van overige aansprakelijkheid en/of verhaalsacties.
10 Aansprakelijkheid
10.1 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is beperkt tot enkel directe schade. Het maximale totaalbedrag waarvoor Opdrachtnemer aansprakelijk is, bestaat uit de prijs die genoemd is in de Overeenkomst betreffende de relevante Producten of Diensten waar de aansprakelijkheid uit resulteert. Voor zover de Overeenkomst een duurovereenkomst is met een termijn van meer dan één jaar, zal het maximale totaalbedrag waarvoor Opdrachtnemer aansprakelijk is, bestaan uit de vergoeding die Opdrachtgever in het laatste jaar is verschuldigd. Onder “directe schade” wordt enkel begrepen:
(i) de kosten die Opdrachtgever zou moeten maken om de prestaties van Opdrachtnemer aan de Overeenkomst te laten voldoen;
(ii) redelijke kosten die zijn gemaakt om de oorzaak en omvang van de directe schade vast te stellen; en
(iii) redelijke kosten ter voorkoming of beperking van directe schade voor zover Opdrachtgever kan bewijzen dat de directe schade met het maken van deze kosten ook daadwerkelijk zijn voorkomen c.q. zijn beperkt.
10.2 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor andere schade dan directe schade zoals omschreven in artikel 10.1 is uitgesloten. Onder deze uitsluiting wordt mede begrepen gevolgschade, geleden verliezen, gederfde omzet, verlies van goodwill, schade door verstoring van handelsactiviteiten, schade door vorderingen van derden en schade door verlies of beschadiging van Data.
10.3 Opdrachtgever zal zorgdragen voor een adequate back-up van alle Data die wordt gebruikt, verwerkt of gegenereerd door of met behulp van de Producten en/of Diensten. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade als gevolg van verlies of beschadiging van Data van Opdrachtgever.
10.4 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer en haar huidige en toekomstige bestuurders, aandeelhouders, werknemers, consultants en agenten van iedere aansprakelijkheid als gevolg van vorderingen, eisen, maatregelen, schade, aansprakelijkheden, kosten en uitgaven (waaronder begrepen in redelijkheid gemaakte juridische kosten) als gevolg van:
(i) specifiek gebruik door Opdrachtgever of afnemer van Opdrachtgever van de Producten of Diensten, waaronder begrepen productaansprakelijkheid, tenzij de aansprakelijkheid enkel te wijten is aan de Producten of Diensten zonder dat sprake is van gebruik in combinatie met andere producten, diensten of toepassingen; (ii) onderhoud, reparaties of aanpassingen van de Producten of Diensten die zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer zijn verricht; en
(iii) Producten en Diensten die speciaal zijn ontworpen c.q. samengesteld voor Opdrachtgever en buiten de normale bedrijfsvoering van Opdrachtnemer vallen. 10.5 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer en haar huidige en toekomstige bestuurders, aandeelhouders, werknemers, consultants en agenten van iedere aansprakelijkheid als gevolg van bestaande of dreigende vorderingen van derden die verband houden met (i) overlijden of lichamelijk letsel, of (ii) schade, verlies of vernietiging van roerende en onroerende zaken, indien en voor zover deze schade niet het gevolg was van opzet of grove nalatigheid aan de kant van Opdrachtnemer. 10.6 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer in ieder geval voor alle aanspraken van derden voor zover deze de bedragen als bedoeld in artikel 10.1 te boven gaan.
10.7 Opdrachtgever is verplicht zich voor de duur van de Overeenkomst deugdelijk te verzekeren en verzekerd te houden tegen iedere aansprakelijkheid, risico’s en verliezen die verband houden met de bedrijfsvoering van Opdrachtgever waar deze in aanraking kan komen met c.q. gevolgen kan ondervinden van de Producten en Diensten.
11 Overmacht
11.1 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor niet, niet-tijdig of niet-deugdelijk nakomen van haar verplichtingen uit de Overeenkomst, indien dit het gevolg is van een omstandigheid waar Opdrachtnemer redelijkerwijs geen invloed op kan uitoefenen, waaronder mede begrepen overmacht zoals oorlog, vijandelijkheden, terroristische daden, stakingen, sluiting van faciliteiten bijvoorbeeld van overheidswege, rellen, burgeropstanden, epidemieën, explosies, branden, overstromingen, handelingen van overheden en/of autoriteiten die intrekking, nietigheid of vernietiging van licenties en/of toestemmingen tot gevolg hebben, het onvermogen de noodzakelijke arbeidskrachten in te schakelen en/of het falen communicatiesystemen (elk afzonderlijk een “Overmachtsituatie”).
11.2 Indien Opdrachtnemer wordt getroffen door een Overmachtsituatie zal zij Opdrachtgever schriftelijk informeren over de aard en gevolgen van de Overmachtsituatie zo snel als redelijkerwijs mogelijk is.
11.3 Indien Opdrachtnemer haar verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst langer dan zestig (60) dagen niet deugdelijk kan nakomen als gevolg van een Overmachtsituatie heeft Opdrachtgever het recht de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk onverwijld schriftelijk te beëindigen.
12 Ontbinding
12.1 Ontbinding van de Overeenkomst door een Partij is slechts mogelijk (i) na voorafgaande, schriftelijke ingebrekestelling waarin de aangeschreven Partij een termijn van dertig (30) dagen wordt gegeven om alsnog deugdelijk te presteren, en (ii) wanneer de tekortkoming in de nakoming ontbinding van de Overeenkomst rechtvaardigt. Overschrijding van de hersteltermijn rechtvaardigt de ontbinding niet, indien herstel van de tekortkoming start tijdens de hersteltermijn en de tekortkomende Partij alle stappen onderneemt en blijft ondernemen die redelijkerwijs mogen worden verwacht om de tekortkoming te zuiveren. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft, is Opdrachtnemer gerechtigd haar verplichtingen op te schorten zonder dat dit resulteert in enige aansprakelijkheid.
12.2 Ontbinding van de Overeenkomst ontheft Opdrachtgever niet van haar betalingsverplichtingen aan Opdrachtnemer voor wat betreft geleverde Producten en Diensten.
12.3 Opdrachtnemer heeft in de volgende gevallen het recht de Overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder enige verplichting tot schadevergoeding te beëindigen:
(i) Opdrachtgever schiet tekort in het naleven van enige materiële bepaling uit de Overeenkomst en Opdrachtgever heeft een dergelijke tekortkoming niet hersteld binnen zeven (7) dagen, nadat Opdrachtgever schriftelijk op de hoogte is gesteld van de tekortkoming; of
(ii) Indien Opdrachtgever herhaaldelijk tekortschiet in het naleven van enige verplichting uit hoofde van de Overeenkomst; of
(iii) Indien ten laste van Opdrachtgever executoriaal dan wel conservatoir beslag wordt gelegd, dat niet binnen dertig (30) dagen na de beslaglegging is opgeheven; of
(iv) Indien Opdrachtgever haar eigen faillissement of (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of indien Opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard of (voorlopige) surseance van betaling wordt verleend; of
(v) Indien een procedure tot ontbinding en vereffening van Opdrachtgever wordt geïnitieerd.
12.4 Opdrachtgever is onder geen beding gerechtigd de Overeenkomst te annuleren anders dan na goedkeuring van Opdrachtnemer. Indien annulering in overeenstemming met vorenstaande zinsnede heeft plaatsgevonden is Opdrachtgever in ieder geval de voorbereidings- (inclusief reserverings-)kosten verschuldigd aan Opdrachtnemer.
13 Overdracht rechten en verplichtingen
Opdrachtnemer mag haar rechten en verplichtingen uit de Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk overdragen of uit te besteden aan derden, waaronder mede begrepen haar Deelnemingen. Opdrachtgever mag enkel na voorafgaande, schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer haar rechten en plichten uit hoofde van de Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden overdragen of uitbesteden aan derden. Onder overdracht wordt hier mede begrepen de situatie dat de onderneming van Opdrachtgever onder algemene of bijzondere titel overgaat c.q. wordt overgedragen.
14 Uitvoerrechten
Opdrachtgever zal zich houden aan de Europese, nationale, regionale en lokale wet- en regelgeving omtrent de uitvoer van de Producten en Diensten.
15 Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op de Overeenkomst en Algemene Voorwaarden is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De bevoegde rechter te Amsterdam is bij uitsluiting bevoegd kennis te nemen van geschillen omtrent de Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden. Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
16 VERHUUR VAN APPARATUUR
In aanvulling op de Algemene Bepalingen van deze Algemene Voorwaarden, zijn de volgende artikelen 17 tot en met 19 van toepassing indien Opdrachtnemer Apparatuur ter beschikking stelt aan Opdrachtgever.
17 Eigendom, zorg en gebruik
17.1 De Apparatuur is en blijft te allen tijde eigendom van Opdrachtnemer. Opdrachtgever draagt ervoor zorg dat de Apparatuur te allen tijde herkenbaar zal zijn als het eigendom van Opdrachtnemer. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer onmiddellijk informeren over alle vorderingen, heffingen, beperkte rechten of juridische procedures die verband houden met de Apparatuur.
17.2 Opdrachtgever zal zorgvuldig en behoorlijk omgaan met de Apparatuur. Het is Opdrachtgever niet toegestaan de Apparatuur te verhuren, onderverhuren of op enige andere wijze beschikbaar te stellen aan derden. Opdrachtgever draagt ervoor zorg dat hij de Apparatuur steeds onder zich houdt.
18 Risico en verzekering
18.1 Vanaf het moment van ter beschikking stelling van de Apparatuur aan Opdrachtgever zal het risico voor diefstal van, verlies van of schade aan de Apparatuur overgaan op Opdrachtgever.
18.2 Opdrachtgever zal een adequate verzekering afsluiten met betrekking tot de Apparatuur tegen de vervangingswaarde zoals opgenomen in de Overeenkomst en tenminste voor de duur van de Overeenkomst. Een kopie van de verzekeringspolis en bewijs van de premiebetaling(en) zal onverwijld na een schriftelijk verzoek daartoe aan Opdrachtnemer worden toegezonden. Opdrachtgever zal enkel Opdrachtnemer (laten) opnemen als begunstigde in de verzekering.
18.3 Gevallen van diefstal, verlies, of schade, of verwerping van een claim onder de verzekeringspolis ontheffen Opdrachtgever niet van haar verplichting de volledige vervangingswaarde van de Apparatuur aan Opdrachtnemer te vergoeden.
19 Beëindiging
Bij ontbinding of beëindiging van de Overeenkomst is Opdrachtgever verplicht de Apparatuur te retourneren aan Opdrachtnemer in dezelfde staat als waarin Opdrachtgever de Apparatuur heeft ontvangen, met inachtneming van artikel 17.2. Als Opdrachtnemer de Overeenkomst ontbindt op grond van artikel 12.1 of 12.3, wordt alle huurpenningen die Opdrachtgever verschuldigd is en zal worden op grond van de Overeenkomst, direct opeisbaar.
D. DIENSTEN
In aanvulling op de Algemene Bepalingen van deze Algemene Voorwaarden, zijn de volgende artikelen 20 tot en met 21 van toepassing, indien Opdrachtnemer Diensten levert aan Opdrachtgever.
20 Levering
20.1 Opdrachtnemer zal haar Diensten leveren naar beste inzicht en vermogen.
20.2 Voor zover Partijen hebben afgesproken dat het verrichten van de Diensten in delen mag geschieden, is Opdrachtnemer gerechtigd levering van het volgende deel van de Diensten op te schorten, totdat het vorige deel door Opdrachtgever schriftelijk is goedgekeurd.
20.3 Opdrachtnemer zal tijdig gegeven schriftelijke instructies van Opdrachtgever, opvolgen. Opdrachtnemer is niet verplicht instructies op te volgen die een wijziging of aanvulling van de overeengekomen Diensten behelzen.
20.4 Indien de Overeenkomst bepaalt dat de Diensten door (één of meerdere) specifieke personen moeten worden uitgevoerd, is Opdrachtnemer desondanks gerechtigd deze personen na overleg met Opdrachtgever te vervangen door (één of meerdere) andere personen met vergelijkbare kwalificaties.
21 Terbeschikkingstelling personeel
21.1 Opdrachtnemer ondersteunt Opdrachtgever door het ter beschikking stellen en inzetten van personeel voor de uitvoering van de in de Overeenkomst omschreven Diensten. De geschatte periode gedurende welke het personeel wordt ingezet of de geschatte duur van de Diensten wordt vastgelegd in de Overeenkomst.
21.2 Opdrachtnemer zal zich inspannen om ervoor te zorgen dat het ter beschikking gestelde personeel beschikt over de deskundigheid en het vakmanschap die in gebruikelijke omstandigheden door Opdrachtgever voor de uitvoering van de werkzaamheden mogen worden verwacht.
21.3 Het ter beschikking stellen van personeel wordt aangegaan per dag op basis van 10 (10) uur met een minimum van zes (6) uur per dag, tenzij in de Overeenkomst anders is bepaald. De bepaling van de prijs voor de terbeschikkingstelling van personeel vindt plaats op basis van nacalculatie, gebaseerd op het aantal aan de Diensten bestede tijd. Het ter beschikking stellen van personeel vangt aan op het moment dat een medewerker van de Opdrachtnemer, dan wel een door Opdrachtnemer ingehuurde derde, aanvangt werkzaamheden te verrichten voor de Opdrachtgever waarbij reistijd, voorbereidings c.q. inpaktijd en nacontrole- c.q. uitpaktijd wordt gezien als het verrichten van werkzaamheden.
21.4 Het dag en uurtarief is in de Overeenkomst vastgelegd. Het tarief geldt uitsluitend voor de in
de Overeenkomst aangeduide functie of medewerker. Het in de Overeenkomst vastgelegde dag en uurtarief geldt voor het kalenderjaar waarin de Overeenkomst is tot stand gekomen. Prijsstijgingen die het gevolg zijn van overheidsmaatregelen zullen aan Opdrachtgever worden doorberekend met ingang van het tijdstip van die wijziging(en). Prijsstijgingen die het gevolg zijn van de loonkostenontwikkeling bij Opdrachtnemer zullen jaarlijks per 1 januari worden doorberekend.
21.5 Opdrachtgever is verplicht ervoor te zorgen dat alle wettelijke bepalingen betreffende arbeidsomstandigheden en arbeidstijden en de zorgplicht ten aanzien van de veiligheid van de werkomgeving zoals bedoeld in artikel 7: 658 BW bij de uitvoeringvan de Overeenkomst worden nageleefd. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer vrijwaren en schadeloosstellen voor alle boetes en aanspraken wegens het overtreden van deze bepalingen of het niet nakomen van deze zorgplicht.
21.6 Opdrachtnemer zal haar verplichtingen ingevolge alle toepasselijke sociale verzekerings- en fiscale wetgeving ten aanzien van het door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever ter beschikking gestelde personeel volledig naleven. Opdrachtnemer vrijwaart Opdrachtgever voor alle vorderingen en/of naheffingen van de bedrijfsvereniging of fiscus wegenshet toerekenbaar tekortschieten in de nakoming van deze verplichtingen. Op eerste verzoek van Opdrachtgever zal Opdrachtnemer aan Opdrachtgever schriftelijk bewijs verstrekken van de afdracht van de in dit artikellid bedoelde sociale premies en belastingen.